Jeżeli poprzez czynności lub zaniechanie dokonania tych czynności, komornik – jako organ egzekucyjny naruszył Państwa prawa lub zostały one w jakiś sposób zagrożone, wniesienie skargi na komornika jest możliwe, a nawet konieczne. Skargę składamy w sądzie, przy którym komornik „działa”.
Przedmiot skargi
Składając skargę na komornika możemy oprzeć się na każdej proceduralnej wadliwości cznności, którą komornik zaniedbał, lub której dokonał.
Przykładem może być:
– zawieszenie postępowania,
– zajęcie rzeczy lub odebranie zajętej rzeczy,
– niezawiadomienia dłużnika o wszczęciu egzekucji,
– niepowołanie biegłego po wniesieniu skargi na oszacowanie nieruchomości,
– zaniechanie wydania z urzędu postanowienia o umorzeniu postępowania,
– nieprzekazanie uprawnionemu wyegzekwowanych należności.
Skardze nie podlegają m.in. zarzuty dotyczące planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji, wezwanie do usunięcia braków pisma, zawiadomienie o terminach czynności, czy wysokość kosztów związanych z wykonaniem zabezpieczenia.
Skarga nie przysługuje na bezczynność komornika. Wówczas właściwym środkiem jest skarga administracyjna do prezesa sądu, przy którym podejmuje działania komornik.
Elementy skargi
Skarga na czynności komornika powinna zawierać:
– oznaczenie sądu, do którego jest skierowana,
– oznaczenie wierzyciela składającego skargę i dłużnika,
– tytuł „skarga na czynności/zaniechanie komornika”,
– oznaczenie dokonanej lub zaniechanej przez komornika czynności,
– stosowne wnioski – albo o uchylenie dokonanej czynności lub o zobowiązanie komornika do dokonania zaniechanej czynności,
– uzasadnienie skargi z przytoczeniem dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności,
– podpis składającego skargę,
– stosowne załączniki.
Termin wniesienia skargi
Skargę na czynności komornika wnosi się w terminie tygodniowym od dnia dokonania czynności. Termin ten liczony jest:
– od dnia dokonania czynności, jeżeli skarżący był obecny przy czynności lub został o jej terminie powiadomiony,
– od dnia zawiadomienia o czynności, gdy skarżący nie był przy niej obecny ani nie był o niej wcześniej powiadomiony,
– od dnia dowiedzenia się o czynności, gdy skarżący nie był przy niej obecny ani nie był o niej wcześniej i później powiadomiony,
– od dnia, w którym zaniechana czynność powinna być dokonana,
Radcy prawni KLG Kancelarii Prawnej pomagają skutecznie. Jesteśmy dla Państwa pod numerem telefonu: 32 3070045 lub 503 529 831. Szybko reagujemy na wiadomości, udzielając odpowiedzi do 12 godzin po przesłaniu zapytania na adres mailowy: klg@klgkancelaria.pl