Czy twój sklep internetowy obowiązuje Akt o Usługach Cyfrowych?

Jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz sklep internetowy?

Koniecznie zapoznaj się z treścią mojego nowego artykułu poniżej.

Czym jest DSA?

Od lutego 2024 r. Polskę, jako że należy do grona krajów członkowskich, obowiązują nowe przepisy w związku z wejściem w życie Aktu o Usługach Cyfrowych, tj. Digital Services Act – DSA. Dlatego właściciele sklepów internetowych bądź sprzedający swoje produkty w social mediach winni wprowadzić lekką kosmetykę swoich regulaminów.

Czy DSA obejmuje wszystkie sklepy online?

Odpowiem krótko – NIE! Rozporządzenie dotyczy jedynie te sklepy, które wyrażą zgodę na samodzielne publikowanie treści w ich sklepie przez klientów/użytkowników. Zgoda taka zawarta jest w regulaminie i dotyczy m.in. zamieszczania komentarzy lub opinii na blogu, albo bezpośrednio pod produktami.

Co należy zrobić w związku z DSA?

Właściciel sklepu internetowego, którego rozporządzenie obowiązuje, powinien:

  1. Zweryfikować swój regulamin pod kątem możliwości dodawania treści przez użytkowników – komentarzy, opinii itp.,
  2. Zweryfikować regulamin pod kątem postanowień dotyczących treści użytkowników, w tym treści uznawanych za niedozwolone oraz czy znajdują się w nim zasady ich moderacji i zgłaszania przez użytkowników sklepu,
  3. Zastanowić się, czy zamieszczane opinie, komentarze, czy inne treści pomagają właścicielowi sklepu i czy są w czymkolwiek pomocne i potrzebne,
  4. Wprowadzić zmiany w regulaminie dopisując procedurę zgłaszania treści niedozwolonych oraz opracowując do niej odpowiedni formularz,
  5. Zapewnić użytkownika zgłaszającego treści niedozwolone i niezgodne z regulaminem, że jego dane zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. ochrony danych osobowych są przetwarzane i przechowywane,
  6. Opracować procedurę odwoławczą dla użytkowników, którzy będą chcieli się odwołać na wypadek zablokowania konta lub usunięcia zamieszczonych treści,
  7. Współpracować z organami ścigania.

Jak działa mechanizm zgłaszania treści niedozwolonych?

Zgodnie z rozporządzeniem właściciele sklepów online muszą stworzyć swoim klientom możliwość dokonania uzasadnionego zgłoszenia.

Podpowiem, że jednym z lepszych rozwiązań będzie umieszczenie linku do specjalnego formularza zgłaszania treści niedozwolonych w stopce sklepu lub w miejscu, gdzie publikowane są opinie klientów. Na formularzu uwzględnić należy:

– dane użytkownika zgłaszającego,

– jego adres e-mail i URL niedozwolonej treści

– inne dodatkowe informacje umożliwiające identyfikację niedozwolonej treści

– i koniecznie uzasadnienie zgłoszenia.

Warto też dodać krótkie oświadczenie dla użytkownika, że dokonuje zgłoszenia w dobrej wierze i w przekonaniu, że informacje ujęte w zgłoszeniu są rzetelne i prawdziwe.

Katarzyna Lebiedowicz-Grzanka wraz z zespołem KLG Kancelarii Prawnej od lat wspiera ludzi biznesu online.

Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu doszliście Państwo do wniosku, że wasz regulamin wymaga aktualizacji, gdyż dajecie swoim klientom możliwość wyrażania treści  na stronie sklepu internetowego oraz boicie się, że zaraz będziecie zasypywani zgłoszeniami, sprawdźcie jak My możemy Wam pomóc – tel. 503 529 831, e-mail: klg@klgkancelaria.pl