Zasady tworzenia stowarzyszenia zwykłego

Uproszczoną formą stowarzyszenia, nie posiadającą osobowości prawnej  jest stowarzyszenie zwykłe. Stowarzyszenie to jest samorządowym, dobrowolnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych. Brak osobowości prawnej nie pozbawia stowarzyszenia zwykłego występowania w procesach sądowych – tzn. stowarzyszeniom w tej formie przysługuje zdolność sądowa.

Jak w prosty i szybki sposób powołać do życia stowarzyszenie zwykłe?

Założycielami takiego stowarzyszenia muszą być co najmniej trzej pełnoletni obywatele RP, posiadający zdolność do czynności prawnych, które podczas zebrania założycielskiego postanowią o powołaniu stowarzysznia i uchwalą regulamin jego działalności.

Oczywiście sama wola założycieli i przygotowanie treści regulaminu nie wystarczą, aby móc od razu działać, jednak bez większych przeszkód, w krótkim stowarzyszenie zwykłe może prowadzić zamierzoną działalność – o ile właściwy organ rejestrowy nie zakaże działalności, stowarzyszenie może rozpocząć swoją pracę już 30 dni od zgłoszenia jego powstania.

Ograniczenia działalności stowarzyszenia zwykłego

Stowarzyszenie zwykłe nie może:

  • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych;
  • zrzeszać osób prawnych;
  • prowadzić działalności gospodarczej;
  • prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zebranie założycielskie

Zebranie założycieli stowarzyszenia zwykłego ma na celu przygotowanie treści regulaminu działalności, ustalenie nazwy i siedziby stowarzyszenia oraz wybór członków zarządu lub przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenia. Stowarzyszenie, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej  np. komisję rewizyjną dodatkowo podczas spotkania wybiera skład członków komisji.

Regulamin działalności stowarzyszenia zwykłego

Regulamin musi zawierać m.in.:

a) nazwę i siedzibę stowarzyszenia zwykłego,

b) cele, teren i środki działania,

c) przedstawiciela lub zarząd stowarzyszenia oraz ich kompetencje,

d) zasady wyboru zarządu i uzupełnianie jego składu,

e) sposób reprezentacji, a w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.

Regulamin stanowi najważniejszy załącznik do wniosku o rejestrację stowarzyszenia. Postanowienia regulaminu nie mogą być sprzeczne z prawem i ustawą, a jego treść podpisana przez osobę upoważnioną – przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie lub zarząd.

Wpis do ewidencji

   Stowarzyszenie zwykłe musi zostać zarejestrowane. Wniosek o wpis składa Zarząd.

Do wniosku należy załączyć:

– regulamin działalności,

– adres siedziby stowarzyszenia,

– listę założycieli stowarzyszenia zawierającą dane osób, miejsca zamieszkania, daty i miejsca urodzenia oraz własnoręczne podpisy,

– dane członków zarządu lub osoby reprezentującej stowarzyszenie wraz z nr PESEL i adresami zamieszkania,

– dane członków organu kontroli wewnętrznej.

Organ dokonujący wpisu do ewidencji – starosta lub właściwy wydział urzędu miejskiego dokonuje wpisu w teminie 7 dni od dnia wpływu zgłoszenia, chyba że wniosek o wpis zawiera braki lub stowarzyszenie nie spełnia warunków określonych przepisami prawa.

KLG Kancelaria Prawna pomaga spółkom w ich przekształceniach i zgłaszaniu zmian w sądach rejestrowych. Występujemy w roli pełnomocnika, dokonując aktualizacji w systemie PRS. Jeżeli chcecie Państwo zaoszczędzić czas i uniknąć wypełniania wniosków i formularzy, powierzcie nam swoje sprawy. Pomożemy zarejestrować spółkę, stowarzyszenie, fundację  lub zajmiemy się zgłoszeniem zmian.

Jesteśmy dla Państwa, tel. 503 529 831,  mail: klg@klgkancelaria.pl , biuro@klgkancelaria.pl