Audyt w polskiej Fundacji Rodzinnej

Trudno wyobrazić sobie fundację rodzinną, w której fundamentalnym celem beneficjentów, tj. członków rodziny nie byłoby pomnażanie dorobku ich życia i jego efektywna ochrona.

Każda fundacja rodzinna działa dla swoich beneficjentów.

Audyt umożliwia efektywną kontrolę działań związanych z prawidłowym funkcjonowaniem fundacji rodzinnej, realizacją celów i kwestiami rachunkowymi, ale też daje beneficjentom pewność, że ich interesy są dobrze zabezpieczone.

Jak często przeprowadzić audyt?

Ustawa przewiduje przeprowadzanie audytu w fundacji rodzinnej nie rzadziej niż raz na cztery lata, w terminie zbliżonym do terminu przeprowadzania badanie sprawozdania finansowego. Niemniej jednak zaleca się częstsze kontrole, szczególnie gdy fundacja zarządzana jest przez osoby „zewnętrzne” tzn. gdy fundator powoła zarząd, w skład którego nie wchodzą członkowie jego rodziny, a także w przypadku gdy wniesiony przez fundatora do fundacji majątek ma bardzo dużą wartość.

Kto może przeprowadzić audyt?

Zgromadzenie Beneficjentów dokonuje wyboru specjalistów składających się z biegłego rewidenta bądź doradcy podatkowego. Czasem audytorem może być adwokat lub radca prawny posiadający uprawnienia. Ważne, aby osoby dokonujące kontroli były bezstronne i  nie brały udziału w podejmowaniu decyzji przez fundację. Przy wyborze audytorów należy kierować się ich praktyką, kompetencjami i doświadczeniem w procesach sukcesji.

Raport z audytu

Treść raportu reguluje prawo. Spośród elementów podstawowych takich jak dane podmiotu, zakres badania czy okres, istotna jest własna ocena z działalności fundacji wyrażona przez eksperta. Podpowiem, że beneficjenci powinni przed przystąpieniem do audytu sporządzić listę pytań i zagadnień istotnych w działalności fundacji, a przede wszystkim wskazali ewentualne zagadnienia, które ich zdaniem warto „wziąć pod lupę”.

Raport przekazywany jest zarządowi, a następnie radzie nadzorczej lub w przypadku jej braku zgromadzeniu beneficjentów.

Nieprawidłowości w działaniu fundacji należy niezwłocznie naprawić zgodnie ze wytycznymi audytorów.

Wynik audytu pozwala na dokładną analizę działania fundacji rodzinnej i nie ulega wątpliwości, że jest bardzo przydatny do stworzenia właściwego mechanizmu dalszego zarządzania fundacją. Beneficjentom może wskazać nowe kierunki inwestowania i nowe narzędzia, które będą mogli wykorzystać dla wzmocnienia i zabezpieczenia swojej pozycji w organizacji.

Duże zainteresowanie tworzeniem fundacji rodzinnych sprawia, że nasza kancelaria specjalizuje się w tym zakresie. Zapraszamy właścicieli rodzinnych spółek na porady telefoniczne: tel. 32 307 00 45, 503 529 831 lub osobiście do siedziby naszej Kancelarii w Gliwicach, ul. Zwycięstwa 41/1. Możecie Państwo także zadać pytanie, korzystając z poczty elektronicznej: mail: klg@klgkancelaria.pl