JAK ODWOŁAĆ SIĘ OD DECYZJI ZUS?

Na arenie sporów z tak dużą instytucją jaką jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych coraz częściej wygrywają płatnicy składek i ubezpieczeni. Warto podjąć próbę odwołania się od niesłusznej i często wydawanej na wyrost decyzji organu rentowego i walczyć o swoje prawa.

Jeżeli tego nie zrobimy, możemy być pewni, że ZUS zastosuje prawo korzystne jedynie dla siebie.

Terminy

Na złożenie odwołania każdemu obywatelowi przysługuje miesiąc od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie składa się pisemnie do właściwego sądu za pośrednictwem ZUS, który wydał zaskarżaną decyzję. Można zrobić to osobiście, pamiętając o potwierdzeniu przyjęcia na kopii dokumentu lub pocztą tradycyjną – poleconą – zachowując polecenie nadania, do celów dowodowych. Zaletą jest, że jeżeli sprawa trafi na wokandę zwolniona jest całkowicie z kosztów sądowych. Jedynie od apelacji, zażalenia czy skargi kasacyjnej należy wnieść obowiązującą w tym czasie opłatę sądową.

Treść odwołania

Odwołanie powinno zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji, określenie i uzasadnienie zarzutów oraz wniosków, podpis ubezpieczonego lub jego przedstawiciela ustawowego np. pełnomocnika. W odwołaniu można zawrzeć  np. żądanie przeprowadzenia opinii biegłych. Jeżeli ubezpieczony zgłosił nowe żądania, sąd przyjmuje je do protokołu i przekazuje do rozpoznania organowi rentowemu.

Właściwość sądów rejonowych

Sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych należą do właściwości sądów okręgowych z wyjątkiem spraw:

– o ustalenie niepełnosprawności,

– o świadczenie rehabilitacyjne,

– o zasiłek: macierzyński, pogrzebowy, chorobowy, wyrównawczy i opiekuńczy,

– o odszkodowanie z tytułu wypadku w pracy, na drodze do pracy i z pracy, w gospodarstwie rolnym,

– o odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej w związku z czynną służbą wojskową lub służbą w państwowych agencjach specjalnych.

Apelacja

Jeżeli nie zgadzamy się z wydanym wyrokiem sądu I instancji możliwe  jest złożenie apelacji do sądu apelacyjnego – tzw. II instancja, w terminie 2 tygodni od dnia otrzymaniu wyroku z uzasadnieniem. Jeżeli skarżący, czyli ubezpieczony lub jego pełnomocnik  nie wniesie o uzasadnienie wyroku, termin wynosi 7 dni od ogłoszenia sentencji wyroku.

Kasacja

Od wydanego prawomocnego wyroku sądu apelacyjnego przysługuje prawo wniesienia skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego w terminie dwóch miesięcy od dnia doręczenia stronie skarżącej orzeczenia z uzasadnieniem. Skargę kasacyjną wnosi się przez pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym. Prawo wniesienia apelacji oraz skargi kasacyjnej przysługuje nie tylko skarżącemu, ale również ZUS.

Decyzja ZUS jest dla ciebie krzywdząca? ZUS odmówił ci prawa do renty lub do zasiłku? Komisja pominęła istotne okoliczności? Jeżeli nie masz pewności, jak napisać skuteczne uzasadnienie odwołania od decyzji ZUS, skontaktuj się z naszą Kancelarią Prawną –  tel. 32 307 00 45, 503 529 831, klg@klgkancelaria.pl

Pomoc radców prawnych KLG Kancelarii Prawnej w Gliwicach może okazać się kluczowa w dalszych etapach postępowania.