JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ZBYCIA PRZEDSIĘBIORSTWA?

To naprawdę niełatwy proces, który wymagać będzie od właścicieli spółek szerokiej wiedzy, skrupulatności i cierpliwości.

Sugeruję nie działać pochopnie.

Definicja przedsiębiorstwa

Słów kilka o samym przedsiębiorstwie. Kodeks Cywilny podaje definicję przedsiębiorstwa jako zorganizowanego i przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej zbioru składników materialnych i niematerialnych, który obejmuje:

1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Sprzedaż przedsiębiorstwa

Prawo dopuszcza sprzedaż całego przedsiębiorstwa w drodze jednej operacji prawnej – to tak zwane „uno actu” – jednym aktem.

Czynności tej dokonuje się przed notariuszem poświadczając w jego obecności swoje podpisy.

Ważne! Gdy w skład przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, umowa zbycia musi mieć formę aktu notarialnego.

Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Jeżeli w przedsiębiorstwie istnieje jego zorganizowana część, można ją zbyć osobno. Pozostaje to bez wpływu na pozostałą część działań przedsiębiorcy.

Zadłużenie przedsiębiorstwa

W momencie podpisywania umowy zbycia przedsiębiorstwa należy koniecznie uregulować zasady wzajemnych rozliczeń pomiędzy starym i nowym właścicielem. Nabywca musi dołożyć wszelkich starań, aby np. uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, czy dokładnie sprawdzić zobowiązania względem wierzycieli.

Zbycie przedsiębiorstwa powoduje przystąpienie nabywcy do długów zbywcy. Od tej pory odpowiadają oni solidarnie za powstałe wcześniej zobowiązania, a wierzyciele mają prawo zażądać zwrotu zobowiązań od każdego z dłużników osobno, łącznie lub po części od każdego.

Na podobnych zasadach, czyli solidarnie ze zbywcą, nabywca odpowiada za zaległości podatkowe powstałe do dnia nabycia przedsiębiorstwa.

Pracownicy

Nabywca przedsiębiorstwa na mocy prawa staje się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Procedurę przejęcia pracowników przez nabywcę przedsiębiorstwa reguluje art. 23¹ kp.

Poniżej najważniejsze:

– za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie,

– w terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy,

– jeżeli u pracodawców nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,

– przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,

– pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków,

– przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy.

Doświadczeni i zaufani radcy prawni KLG Kancelarii Prawnej zadbają o bezpieczeństwo Państwa transakcji. Zapraszamy do kontaktu: tel. 32 307 00 45, 503 529 831, mail: klg@klgkancelaria.pl .