Jak wnieść skargę na czynności lub zaniechania komornika?

Jeżeli poprzez czynności lub zaniechanie dokonania tych czynności, komornik – jako organ egzekucyjny naruszył Państwa prawa lub zostały one w jakiś sposób zagrożone, wniesienie skargi na komornika jest możliwe, a nawet konieczne. Skargę składamy w sądzie, przy którym komornik „działa”.

Przedmiot skargi

Składając skargę na komornika możemy oprzeć się na każdej proceduralnej wadliwości cznności, którą komornik zaniedbał, lub której dokonał.

Przykładem może być:

– zawieszenie postępowania,

– zajęcie rzeczy lub odebranie zajętej rzeczy,

– niezawiadomienia dłużnika o wszczęciu egzekucji,

– niepowołanie biegłego po wniesieniu skargi na oszacowanie nieruchomości,

– zaniechanie wydania z urzędu postanowienia o umorzeniu postępowania,

– nieprzekazanie uprawnionemu wyegzekwowanych należności.

Skardze nie podlegają m.in. zarzuty dotyczące planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji, wezwanie do usunięcia braków pisma, zawiadomienie o terminach czynności, czy wysokość kosztów związanych z wykonaniem zabezpieczenia.

Skarga nie przysługuje na bezczynność komornika. Wówczas właściwym środkiem jest skarga administracyjna do prezesa sądu, przy którym podejmuje działania komornik.

Elementy skargi

Skarga na czynności komornika powinna zawierać:

– oznaczenie sądu, do którego jest skierowana,

– oznaczenie wierzyciela składającego skargę i dłużnika,

– tytuł „skarga na czynności/zaniechanie komornika”,

– oznaczenie dokonanej lub zaniechanej przez komornika czynności,

– stosowne wnioski – albo o uchylenie dokonanej czynności lub o zobowiązanie komornika do dokonania zaniechanej czynności,

– uzasadnienie skargi z przytoczeniem dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności,

– podpis składającego skargę,

– stosowne załączniki.

Termin wniesienia skargi

Skargę na czynności komornika wnosi się w terminie tygodniowym od dnia dokonania czynności. Termin ten liczony jest:

– od dnia dokonania czynności, jeżeli skarżący był obecny przy czynności lub został o jej terminie powiadomiony,

– od dnia zawiadomienia o czynności, gdy skarżący nie był przy niej obecny ani nie był o niej wcześniej powiadomiony,

– od dnia dowiedzenia się o czynności, gdy skarżący nie był przy niej obecny ani nie był o niej wcześniej i później powiadomiony,

–  od dnia, w którym zaniechana czynność powinna być dokonana,

Radcy prawni KLG Kancelarii Prawnej pomagają skutecznie. Jesteśmy dla Państwa pod numerem telefonu: 32 3070045 lub 503 529 831. Szybko reagujemy na wiadomości, udzielając odpowiedzi do 12 godzin po przesłaniu zapytania na adres mailowy: klg@klgkancelaria.pl