Jak wszystko w życiu zaczyna się i kończy, tak jest również z biznesem. Wspólnicy decydują się na likwidację spółki z wielu powodów. Czasem są to problemy zdrowotne, czasem niezgodność charakterów właścicieli, ale najczęściej jednak brak oczekiwanych zysków i długi spółki.
Jak dokonać likwidacji spółki z o.o.?
1. Podjęcie uchwały
Wspólnicy podejmują uchwałę o otwarciu likwidacji. Dzieje się to podczas zgromadzenia wspólników u notariusza, który przygotowuje stosowne dokumenty oraz akt notarialny. Cała procedura zwołania zgromadzenia odbywa się wg wcześniej ustalonych zasad. Podjęcie uchwały o likwidacji związane jest z wyborem likwidatora lub likwidatorów, którzy od tej pory będą działać w imieniu i na rzecz spółki, a zarząd z mocy prawa zostaje odwołany. Likwidatorem może zostać każdy wspólnik lub członek zarządu. Od tej chwili spółka działa w likwidacji i posługuje się w nazwie dodatkowym zapisem „w likwidacji”.
2. Zgłoszenie do KRS
O podjęciu uchwały o otwarciu likwidacji należy niezwłocznie – w terminie 7 dni powiadomić sąd rejestrowy. Należy pamiętać, że oprócz sądu, drugą instytucją, która musi wiedzieć o zmianach w spółce, jest właściwy urząd skarbowy, do którego likwidator ma obowiązek złożyć formularz aktualizujący dane spółki, wskazując nową nazwę podmiotu „w likwidacji”.
3. Publikacja w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
Likwidatorzy mają także obowiązek opublikowania dwóch ogłoszeń:
– o otwarciu likwidacji spółki,
– o wezwaniu wierzycieli do zgłaszania przysługujących im wobec spółki wierzytelności.
Poniżej przykład ogłoszenia:
„Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników „X spółki z o.o. w likwidacji” z siedzibą w ….. , adres ….. KRS …. Uchwałą nr ….. z dnia …. postanawia rozwiązać spółkę w drodze likwidacji.
Mając na uwadze powyższe wzywa się wszystkich wierzycieli „X spółki z o.o. w likwidacji” do zgłaszania swoich wierzytelności wobec spółki na jej adres w terminie …. miesięcy od dnia publikacji tego ogłoszenia”.
4. Obowiązki likwidatorów
Do najważniejszych zadań likwidatorów należy:
– zakończenie bieżących spraw,
– wypełnienie zobowiązań,
– odzyskanie wierzytelności,
– sporządzenie bilansu likwidacyjnego i sprawozdania finansowego, które należy przedłożyć w KRS.
5. Sprawozdanie likwidacyjne
Po przeprowadzeniu wszystkich czynności likwidatorzy kończą proces likwidacji sprawozdaniem likwidacyjnym, który jest niejako sprawozdaniem finansowym. Dokument ten przedstawia cały pozostały majątek – jeżeli taki został – oraz ujawnia, czy wszyscy wierzyciele zostali zaspokojeni. Wspólnicy podejmują też uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania likwidacyjnego
6. Wykreślenie spółki z rejestru
Wniosek o wykreślenie spółki z o.o. z KRS dokonuje się w formie elektronicznej. Rozwiązanie spółki następuje w chwili uprawomocnienia się wpisu o wykreśleniu.
KLG Kancelaria Prawna prowadzona przez radcę prawnego Katarzynę Lebiedowicz-Grzanka pomaga spółkom na terenie całego kraju przy zgłaszaniu zmian i likwidacji oraz podczas rejestracji spółek w systemie elektronicznym e-KRS.
Zachęcamy do konsultacji i porad prawnych elektronicznie i telefonicznie: 32 307 00 45, 503 529 831, mail: klg@klgkancelaria.pl