W poprzednim wpisie na moim blogu, w części I rozpoczęłam cykl artykułów poświęconych prowadzeniu działalności przez podmioty zagraniczne w naszym kraju. W ciągu ostatnich lat, a szczególnie od roku w związku z wojną w Ukrainie, Polska otwiera się na inwestorów zagranicznych i stara się dostosować regulacje prawne do ich potrzeb, dzięki czemu obecnie jest jednym z bardziej popularnych rynków finansowych cechującym się stabilnością i dużym potencjałem inwestycyjnym, co potwierdza jej wysokie miejsce w ratingach międzynarodowych.
Dzisiejszy artykuł dotyczyć będzie powołania i prowadzenia przedstawicielstwa firmy zagranicznej w Polsce.
Czym jest przedstawicielstwo?
Przedsiębiorca zagraniczny ma możliwość utworzenia w Polsce swojego przedstawicielstwa. Przedstawicielstwo może wykonywać działalność jedynie w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego, ale dzięki temu może stanowić szansę na zbadanie potencjalnego rynku ekspansji dla inwestorów zagranicznych i w przyszłości doprowadzić do utworzenia oddziału.
Wymogi prawne działania przedstawicielstwa
Utworzenie i prowadzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wpis następuje na wniosek podmiotu zainteresowanego i obowiązuje przez okres 2 lat. Jeżeli przedsiębiorca zagraniczny jest zainteresowany przedłużeniem okresu obowiązywania wpisu, może złożyć stosowny wniosek, nie później niż na 90 dni przed upływem okresu, na jaki przedstawicielstwo zostało pierwotnie wpisane do rejestru. Przedłużenie wpisu następuje na okres kolejnych 2 lat.
Wniosek o wpis przedstawicielstwa do rejestru jest sporządzany w języku polskim i powinien zawierać:
1) nazwę;
2) siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy zagranicznego;
3) opis przedmiotu głównej działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego;
4) imię i nazwisko osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego; oraz
5) adres siedziby przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca powinien jako załączniki do wniosku przedstawić:
1) urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego w kraju siedziby, na podstawie którego wykonuje on działalność gospodarczą;
2) poświadczony urzędowo dokument określający adres siedziby przedsiębiorcy zagranicznego, zasady reprezentacji przedsiębiorcy zagranicznego oraz wskazanie osób uprawnionych do jego reprezentacji;
3) dokument potwierdzający upoważnienie osoby wskazanej we wniosku do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego w przedstawicielstwie, zawierający imię i nazwisko osoby upoważnionej, jej datę urodzenia, imiona jej rodziców oraz numer dokumentu tożsamości, którym osoba ta posługuje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z potwierdzeniem przyjęcia tego upoważnienia przez osobę upoważnioną.
Wszelkie dokumenty składane są w języku polskim, a w przypadku dokumentów sporządzonych w języku obcym, konieczne jest przedstawienie jego tłumaczenia przysięgłego.
Kiedy Minister może odmówić dokonania wpisu?
– w sytuacji, gdy prowadzenie zaplanowanych dla przedstawicielstwa czynności przekracza działania z zakresu reklamy i promocji;
– z uwagi na zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, obronności państwa lub bezpieczeństwo informacji niejawnych o klauzuli tajności „poufne” (lub wyższej), a także z uwagi na zagrożenie innemu nadrzędnemu interesowi publicznemu.
Co ciekawe, decyzja odmawiająca dokonanie wpisu z tych przyczyn nie wymaga uzasadnienia faktycznego.
KLG Kancelaria Prawna zaprasza wszystkie podmioty zagraniczne do współpracy w ramach pomocy prawnej. Zachęcamy do skorzystania z porad prawnych w kwestiach przygotowania dokumentacji i powołania zagranicznych spółek i ich oddziałów w Polsce. Gdy nie wiecie Państwo jak to zrobić? prosimy o kontakt na adres mailowy: klg@klgkancelaria.pl, lub o kontakt telefoniczny 32 307 00 45, 503 529 831.