Od 10 listopada br. zaczną obowiązywać nowe regulacje ustawy z 12 lipca 2024 r. PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), które są efektem unijnej dyrektywy ustanawiającej europejski kodeks łączności elektronicznej.
Zmiany wprowadzają szereg korzystnych rozwiązań dla abonentów, w celu poprawy ich bezpieczeństwa i lepszych relacji z firmami telekomunikacyjnymi.
Z pewnością większość z Państwa otrzymało już informacje dotyczące planowanych zmian w zasadach świadczenia usług przez dostawców internetu, telewizji czy telefonii komórkowej.
Przedsiębiorcy świadczący takie usługi muszą dostosować każdą zawartą przez siebie umowę z odbiorcami, uzupełniając ją o tzw. klauzule modyfikacyjne.
Co nowe prawo daje konsumentowi?
– bezpieczeństwo – możliwa będzie lokalizacja osób dzwoniących na numery alarmowe dzięki usłudze AML;
– ochronę – przed nieuczciwymi sprzedawcami usług;
– przejrzystość – jasne i proste informacje o warunkach współpracy przed podpisaniem umowy;
– wybór – możliwość porównywania ofert i wyboru najkorzystniejszej;
– oszczędność – zwrot pieniędzy przez użytkowników prepaid po zakończeniu korzystania z usług;
– czystość – kompatybilne ładowarki do urządzeń mobilnych zmniejszające ilość elektrośmieci.
Najważniejsze zmiany dostosowujące wszystkie umowy do nowych przepisów
1. dostawca usług telekomunikacyjnych obejmujących usługi głosowe mobilne i stacjonarne, MIX, na kartę Internet mobilny i stacjonarny oraz telewizję może zmienić umowę, gdy zmiany wynikać będą bezpośrednio ze zmian prawa, stawek podatku od towarów i usług oraz decyzji Prezesa UKE.
2. dostawca usług zamieszcza informacje o zmianach na swojej stronie www oraz informuje abonenta na trwałym nośniku z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
3. abonentowi, który zalega z zapłatą przez okres dłuższy niż 14 dni, dostawca po dostarczeniu wezwaniu do zapłaty będzie miał prawo ograniczyć, potem zawiesić świadczenie usług, a w przypadku nieopłacenia rachunku wypowiedzieć umowę z zachowaniem ustawowego terminu.
4. zakaz dotyczący udostępniania usług bez zgody dostawcy w umowie, nie będzie dotyczył nieodpłatnego umożliwienia innym użytkownikom końcowym dostępu do sieci za pośrednictwem lokalnej sieci radiowej.
5. abonentowi, który zawarł umowę, i dla której na dzień 10 listopada br. nie skończył się okres zastrzeżony w umowie, przysługuje prawo rozwiązania jej przed tym dniem, w przypadku niezaakceptowania zmian wprowadzonych do umowy przez dostawcę usług. W tym wypadku dostawca usług telekomunikacyjnych nie będzie dochodził odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy ani zwrotu udzielonej ulgi.
KLG Kancelaria prawna od wielu lat pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu biznesu.
Zapraszamy dostawców usług telekomunikacyjnych, w szczególności internetowych do kontaktu z naszą Kancelarią, w celu dostosowania obowiązujących umów zawartych z kontrahentami do nowych regulacji prawnych. Czasu pozostało niewiele.
Skontaktuj się poprzez email: klg@klgkancelaria lub zadzwoń: 32 307 00 45, 503 529 831.