E – COMMERCE, CZYLI TWÓJ BIZNES W SIECI

W dzisiejszym świecie nie sposób nie zetknąć się z przedmiotami działającymi dzięki elektronice, np. e-papieros, e-book, e-mail, czy z wyrazami oznaczającymi różne czynności, do których dodanie na początku wyrazu cząstki „e” od razu kojarzy nam się z mediami np. e-płatność czy tytułowy e-commerce.

Czym jest e-commerce?

Kolokwialnie mówiąc, to handel w sieci. Dla wielu z nas to dziś normalność. Oszczędzając czas, nie wychodząc z domu, robiąc niejednokrotnie w tym samym czasie inne rzeczy, kupujemy wirtualne przedmioty, płacąc za nie pieniędzmi, których nie widzimy. E-commerce ciągle się rozwija – ewoluuje, ma naprawdę duży potencjał. Dzięki wielu praktycznym rozwiązaniom i udogodnieniom skupia wokół siebie coraz to większą rzeszę sprzedawców. Firmy, jeżeli tylko mogą, przenoszą się do sieci.

Strona www. czy sklep internetowy?

Aby podjąć tę decyzję musisz wiedzieć, że to co odróżnia stronę internetową od sklepu internetowego to specyficzna funkcjonalność ułatwiająca klientom robienie zakupów. Niektórym nadal wydaje się, że sklep internetowy to strona www. Jednak różnica jest bardzo wyraźna. Strona internetowa ma charakter informacyjny, służy do zaprezentowania twojej firmy i jej ogólnej oferty. W sklepie sfinalizujesz zakupy.  

O czym musisz wiedzieć przenosząc działalność do Internetu?

Główną przyczyną tego, że firma nie odnosi sukcesu w sieci jest słaba jej widoczność. Aby zaistnieć, musisz być widoczny – to sukces twojego biznesu. Wystarczy kilka prostych narzędzi, np. uruchomienie fanpage’a na Facebooku bądź na Instagramie, aby pojawić się w mediach społecznościowych.

Nie można zapominać o działaniach marketingowych związanych z wysyłaniem informacji handlowych np. przesyłaniem newslettera.

Zachęcam do przeczytania raz jeszcze, jednego z moich wcześniejszych artykułów – best practice e-biznesu, który z pewnością podpowie jak bezpiecznie prowadzić biznes do sieci.

Dokumentacja e- sklepu

Przenosząc swoją firmę do wirtualnego świata z zamiarem sprzedaży w sklepie internetowym pamiętaj o rzetelnie przygotowanej dokumentacji.

Dokumentacja, z pozoru dla każdego sklepu internetowego taka sama, powinna uwzględniać wiele aspektów związanych nie tylko z przedmiotem sprzedaży, ale również grupą odbiorców, do których produkty są kierowane.

Najważniejsze dokumenty dla sklepu internetowego:

1. Regulamin sklepu internetowego jest umową sprzedaży określającą prawa i obowiązki stron. Niezbędnym jest posiadanie regulaminu wraz z formularzami odstąpienia od umowy oraz reklamacyjnym. Regulamin musi dokładnie określać sprzedającego oraz gwarantować bezpieczny przebieg sprzedaży internetowej.

2. Polityka prywatności jest jedynie dokumentem informacyjnym, mającym na celu wskazanie środków i procedur bezpieczeństwa przy przetwarzaniu informacji i danych osobowych. Warto w niej ująć informacje dotyczące programów wykorzystywanych do przetwarzania danych osobowych, wykaz zabezpieczeń fizycznych i technicznych oraz miejsc, gdzie dane osobowe są bezpiecznie przechowywane.

3. Polityka cookies z ustawy prawa telekomunikacyjnego wynikają cele i rodzaje stosowanych plików cookies śledzących użytkowników stron i sklepów internetowych, o których należy poinformować odwiedzających witrynę sklepu.

4. Polityka bezpieczeństwa określa zbiór zasad i praw regulujących sposób przetwarzania danych osobowych wewnątrz organizacji. Celem polityki bezpieczeństwa jest wskazanie działań, które podejmuje sprzedawca, jako administrator danych, aby właściwie wykonywać obowiązki w zakresie ich zabezpieczenia.

Wszystkie dokumenty muszą być opracowane zgodnie z RODO.

Sklep internetowy a RODO

Obowiązkiem każdego e-sklepu jest stosowanie przepisów wynikających z rozporządzenia RODO, zapewniających ochronę danych osobowych swoim klientom. Klientom sklepów internetowych przysługuje prawo dostępu do swoich danych, możliwość ich usunięcia oraz przenoszenia.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, zamierzasz rozpocząć wirtualną sprzedaż, albo poszerzyć swoją działalność e-commerce skontaktuj się z radcami prawnymi naszej Kancelarii, którzy przygotują dokumentację, przekażą prawne wytyczne i podpowiedzą jak poprowadzić bezpieczny e-biznes w sieci. Porady i konsultacje on line: tel. 32 307 00 45, 503 529 831, e-mail: klg@klgkancelaria.pl