Nowe przepisy dotyczące kontroli trzeźwości w zakładach pracy

W poprzednim wpisie na blogu mojej Kancelarii pisałam o istotnych zmianach dla przedsiębiorców w 2023 roku, m.in. o wyższych składkach ZUS i dostosowaniu wzorów umów do unijnych dyrektyw. Nowy rok przyniesie także zmiany w kodeksie pracy – art.  221c–221h  dotyczące możliwości kontrolowania pracowników przez pracodawcę.

Przepisy uchwalonej przez Sejm ustawy zaczną obowiązywać w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że już teraz pracodawcy muszą zadbać o uregulowanie tych kwestii.

Co będzie mógł skontrolować pracodawca?

1. trzeźwość pracownika tj. czy w jego organizmie jest obecny alkohol oraz czy ilość alkoholu wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości;

2. obecność innych środków, np. substancji psychotropowych;

3. obecność środków określonych jako środki działające podobnie do alkoholu.

Czy każdy pracodawca będzie miał prawo skontrolować pracownika?

Z nowego art. 221c § 1 k.p. wyraźnie wynika, że w zakładzie pracy można wprowadzić przepisy wewnętrzne dotyczące kontroli na obecność alkoholu lub innych substancji, o ile pracodawca oceni, że będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.

W praktyce, według mojej opinii wyglądać to będzie tak, że jeżeli pracodawca stwierdzi, że kontrola nie jest zasadna, to jej po prostu nie przeprowadzi.

Poza tym, przygotowując wewnętrzny dokument dot. badania trzeźwości w zakładzie pracy, pracodawca będzie mógł określić wybraną grupę pracowników podlegającą kontroli np. tych pracowników, którzy bezpośrednio mają kontakt z klientami, a przykładowo pracowników administracji nie uwzględni w procedurze.

Jakie działania musi podjąć już w tym momencie pracodawca?

Wg ustawy pracodawca musi określić co najmniej:

–  fakt wprowadzenia kontroli trzeźwości,

–  grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,

–  sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli oraz

– czas i częstotliwość przeprowadzania kontroli.

Najwygodniej zawrzeć to w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu.

Warto, aby dodatkowo w dokumencie pracodawca wyznaczył osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli trzeźwości oraz opisał konsekwencje jakie grożą pracownikowi w przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości lub stanu po użyciu innych podobnych środków.

Nie tylko pracownicy etatowi pod lupą

Pracodawca będzie mógł kontrolować nie tylko pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, ale także te osoby fizyczne, które prowadzą własną działalność gospodarczą.

Jeśli więc jesteś pracodawcą, a dodatkowo współpracujesz z przedsiębiorcami lub zatrudniasz osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, również te osoby będą mogły zostać poddane badaniom na obecność alkoholu w organizmie bądź innych substancji działających jak alkohol.

Ponieważ wejście w życie nowych regulacji jest nieuniknione, zachęcam do  skorzystania z usług i pomocy prawnej KLG Kancelarii Prawnej przy przygotowaniu odpowiednich dokumentów, np. zmian w regulaminie pracy, opracowaniu zarządzenia, obwieszczenia czy informacji dla pracowników. Czasu zostało naprawdę niewiele!

Nie zwlekaj i zadzwoń! 32 307 00 45, 503 529 831 lub napisz: klg@klgkancelaria.pl