Jak działa PRS?

PORTAL REJESTRÓW SĄDOWYCH – w dalszej części artykułu – PRS, należy do systemu informatycznego Ministerstwa Sprawiedliwości i jest tzw. formą e-usługi.

System funkcjonuje już od ponad roku, ale nadal rozbudowywany jest o nowe usługi i rejestry. Teraz wszystkie wnioski dotyczące spraw gospodarczych składamy elektronicznie. Wielu przedsiębiorców nie potrafi jednak korzystać z możliwości obsługiwania swoich spraw przez Internet, a całkowita elektronizacja usług rejestrowych sprawia im duży problem.

W tym artykule, postaram się przybliżyć moim czytelnikom jakie usługi oferuje PRS, jak zostać użytkownikiem tego portalu i jak postąpić, gdy nie radzimy sobie z jego obsługą?

Niektóre czynności, jakich może dokonać przedsiębiorca poprzez system PRS:

– elektroniczne składanie wniosków o wpis lub zmianę do rejestru przedsiębiorców w KRS,

– pozyskiwanie informacji i przeglądanie akt rejestrowych innych podmiotów wpisanych do KRS,

– składanie pism procesowych i korespondowanie z sądem rejestrowym,

– składanie elektronicznych podpisów pod dokumentami,

– opłacanie i składanie pism w wirtualnym biurze podawczym sądu,

– pobieranie na własny dysk i drukowanie dokumentów.

Jak założyć swój profil w systemie PRS?

Po wejściu na stronę https://prs.ms.gov.pl przedsiębiorca loguje się w prawym górnym rogu. Jeśli nie posiada jeszcze konta, musi zarejestrować się, wykorzystując do tej czynności np. Profil Zaufany. Ta „operacja” nie jest skomplikowana. Każdy krok jest raczej intuicyjny i nie powinien sprawiać kłopotów. Administrator przygotował się jednak na wystąpienie ewentualnych trudności i przygotował instrukcję, z którą warto zapoznać się  na stronie: https://prs.ms.gov.pl/prs-pomoc .

KRS online

Krajowy Rejestr Sądowy w wersji wirtualnej daje możliwość załatwienia każdej sprawy bez wychodzenia z domu. Ma kilka modułów, ale tylko trzy dostępne są bez zalogowania:

– wyszukiwarka KRS,

– przeglądarka akt rejestrowych KRS,

– przeglądarka dokumentów finansowych KRS.

Posiadając profil w PRS możemy w pełni korzystać z rejestru i mieć dodatkowy dostęp  do:

– e-formularzy KRS – modułu umożliwiającego składanie do sądów rejestrowych wniosków o wpis do KRS w przedmiocie rejestracji, dokonania zmiany danych oraz ich wykreślenia, a także składania do sądów rejestrowych innych pism rejestrowych i procesowych;

– S24 – modułu, za pomocą którego możliwe jest złożenie wniosku o wpis do KRS spółki jawnej, spółki komandytowej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej, fundacji czy cechu rzemieślniczego.

– RDF – modułu służącego do bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych, tj. umożliwiającego składanie sprawozdań finansowych i innych dokumentów finansowych do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

KRD online

Korzystając on line z Krajowego Rejestru Zadłużonych, podobnie jak w KRS nie musimy logować się, aby bezpłatnie przeglądnąć obwieszczenia i podstawowe informacje o osobach i podmiotach, wobec których prowadzone były postępowania upadłościowe czy egzekucje sądowe lub administracyjne. Aby uzyskać dostęp do składania wniosków, pism i formularzy w postępowaniach oraz zamieszczać informacje o podmiotach musimy być zalogowani.

Jak pomóc osobom bez dostępu do Internetu?

Ponad 10% dorosłych Polaków nie ma dostępu do sieci lub nie radzi sobie z „serfowaniem” w Internecie. Posiadanie konta w PRS wymaga zalogowania się oraz dysponowania podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, co jest dodatkowym utrudnieniem.  Rozsądnym rozwiązaniem jest korzystanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, jakim jest Kancelaria Prawna Katarzyna Lebiedowicz-Grzanka z Gliwic. Podejmiemy się pomocy w zakresie występowania w imieniu przedsiębiorców, składania wniosków, formularzy, załatwiania spraw wymagających dokonywania zmian. W przypadku pytań, prosimy o kontakt telefoniczny: 32 307 00 45, 503 529 831,  mailowy: biuro@klgkancelaria.pl lub przez stronę www.klgkancelaria.pl