JAK ZABEZPIECZAĆ UMOWY W BIZNESIE? CZĘŚĆ I. ODSTĄPIENIE OD UMOWY – WAŻNY ZAPIS W UMOWIE

Zaufanie w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami jest jedną z najwyżej cenionych cech w biznesie. Jednak niezależnie od wzajemnego przywiązania i dobrych relacji, podpisując umowę z partnerem biznesowym powinniśmy zadbać przede wszystkim o zabezpieczenie swoich interesów na wypadek np. niewywiązania się drugiej strony ze swoich zobowiązań lub innych nieoczekiwanych okoliczności.

Odstąpienie od umowy – jako jeden z ważniejszych zapisów w umowie biznesowej

Jedynie doświadczeni przedsiębiorcy potrafią przewidzieć, że coś może „pójść nie tak”, że produkt czy usługa, która jest przedmiotem umowy nie spełni oczekiwań, że komponenty nie dotrą na czas, albo że inne okoliczności zmuszą ich do zrezygnowania z kontraktu.

Kodeks cywilny przewiduje możliwość zakończenia stosunku zobowiązaniowego przez strony, czyli tzw. odstąpienie od umowy.

1. Umowne prawo odstąpienia od umowy

W umownym prawie odstąpienia od umowy, strony same decydują o tym, czy takie prawo będą miały.

Pomimo, że zastrzeżenie umownego odstąpienia od umowy można dokonać w dowolnej formie, ja jednak z daleko idącej ostrożności, preferuję formę pisemną, gdyż jest ona bezpieczniejsza i może posłużyć w przyszłości do celów dowodowych.

Umowne prawo odstąpienia od umowy pozwala każdej ze stron na odstąpienie od niej w określonym czasie, bez podawania przyczyny. Chroni także interesy stron umowy i służy przede wszystkim zabezpieczeniu ich na wypadek, gdyby okoliczności dotyczące współpracy uległy zmianie.

Podkreślę, iż taki zapis w umowie biznesowej może wprowadzać stan niepewności pomiędzy stronami związany z możliwością skorzystania z tego prawa przez każdego z kooperantów.

W klauzuli umownego odstąpienia od umowy musimy wskazać strony, którym to prawo przysługuje oraz termin, przed upływem którego, możliwe jest bezpieczne wycofanie się z kontaktu. Nadmienię, że brak terminu oznacza nieważność umowy.

2. Ustawowe prawo odstąpienia od umowy

Kodeks prawa cywilnego przewidział prawo odstąpienia od umowy przez każdą ze stron w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania zobowiązania oraz na wypadek niewykonania zobowiązania w terminie ściśle określonym.

Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania. W razie bezskutecznego upływu wyznaczonego możliwe jest odstąpienie od umowy.

Odstąpienie od umowy wzajemnej zostało również zastrzeżone na wypadek niewykonania zobowiązania w terminie ściśle określonym, wówczas strona uprawniona może w razie zwłoki drugiej strony odstąpić od umowy bez wyznaczenia terminu dodatkowego.

Umowy zawierane pomiędzy przedsiębiorcami powinny posiadać zapisy, które są rozumiane przez obie strony jednakowo, które zapewniają bezpieczeństwo i kontrolę. Zapisy te wymagają precyzji zarówno w formułowaniu wzajemnych intencji i oczekiwań stron, ale również w znajomości języka branżowego oraz terminologii prawniczej.

W następnym artykule, będzie mowa o innym ważnym zapisie w umowie biznesowej – o zabezpieczeniu na wypadek opóźnienia w płatnościach.

Zachęcam Państwa do współpracy z naszą Kancelarią w zakresie pomocy przy sporządzaniu umów biznesowych i kontraktów oraz stałej obsługi prawnej dla firm.

Z chęcią odpowiem na wszelkie nurtujące Państwa pytania dotyczące zapisów w umowach –  tel. 32 307 00 45, 503 529 831, klg@klgkancelaria.pl .