W poprzednim wpisie na blogu mojej Kancelarii pisałam o istotnych zmianach dla przedsiębiorców w 2023 roku, m.in. o wyższych składkach ZUS i dostosowaniu wzorów umów do unijnych dyrektyw. Nowy rok przyniesie także zmiany w kodeksie pracy – art. 221c–221h dotyczące możliwości kontrolowania pracowników przez pracodawcę.
Przepisy uchwalonej przez Sejm ustawy zaczną obowiązywać w ciągu 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że już teraz pracodawcy muszą zadbać o uregulowanie tych kwestii.
Co będzie mógł skontrolować pracodawca?
1. trzeźwość pracownika tj. czy w jego organizmie jest obecny alkohol oraz czy ilość alkoholu wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości;
2. obecność innych środków, np. substancji psychotropowych;
3. obecność środków określonych jako środki działające podobnie do alkoholu.
Czy każdy pracodawca będzie miał prawo skontrolować pracownika?
Z nowego art. 221c § 1 k.p. wyraźnie wynika, że w zakładzie pracy można wprowadzić przepisy wewnętrzne dotyczące kontroli na obecność alkoholu lub innych substancji, o ile pracodawca oceni, że będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
W praktyce, według mojej opinii wyglądać to będzie tak, że jeżeli pracodawca stwierdzi, że kontrola nie jest zasadna, to jej po prostu nie przeprowadzi.
Poza tym, przygotowując wewnętrzny dokument dot. badania trzeźwości w zakładzie pracy, pracodawca będzie mógł określić wybraną grupę pracowników podlegającą kontroli np. tych pracowników, którzy bezpośrednio mają kontakt z klientami, a przykładowo pracowników administracji nie uwzględni w procedurze.
Jakie działania musi podjąć już w tym momencie pracodawca?
Wg ustawy pracodawca musi określić co najmniej:
– fakt wprowadzenia kontroli trzeźwości,
– grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,
– sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli oraz
– czas i częstotliwość przeprowadzania kontroli.
Najwygodniej zawrzeć to w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu.
Warto, aby dodatkowo w dokumencie pracodawca wyznaczył osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli trzeźwości oraz opisał konsekwencje jakie grożą pracownikowi w przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości lub stanu po użyciu innych podobnych środków.
Nie tylko pracownicy etatowi pod lupą
Pracodawca będzie mógł kontrolować nie tylko pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, ale także te osoby fizyczne, które prowadzą własną działalność gospodarczą.
Jeśli więc jesteś pracodawcą, a dodatkowo współpracujesz z przedsiębiorcami lub zatrudniasz osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, również te osoby będą mogły zostać poddane badaniom na obecność alkoholu w organizmie bądź innych substancji działających jak alkohol.
Ponieważ wejście w życie nowych regulacji jest nieuniknione, zachęcam do skorzystania z usług i pomocy prawnej KLG Kancelarii Prawnej przy przygotowaniu odpowiednich dokumentów, np. zmian w regulaminie pracy, opracowaniu zarządzenia, obwieszczenia czy informacji dla pracowników. Czasu zostało naprawdę niewiele!
Nie zwlekaj i zadzwoń! 32 307 00 45, 503 529 831 lub napisz: klg@klgkancelaria.pl