Przeglądając katalog franczyz 2022 w Polsce, można się przekonać, iż firm oferujących biznes w tym modelu jest z roku na rok coraz więcej. Popularne sklepy spożywcze „Żabka”, „Intermarche”, pizzerie sieci „Da Grasso”, czy restauracje McDonald’s, których nie brakuje w żadnym większym mieście, rosną w siłę. W dzisiejszym artykule wyjaśnię, na jakiej zasadzie działa franchising i jak wygląda strona formalno-prawna takiej formy prowadzenia biznesu.
Franchising/ franczyza – co to jest
Definicji terminu „franczyza” nie znajdziemy w żadnej polskiej ustawie.
Co to jest franchising? Franchising polega na odpłatnym udzieleniu zezwolenia na sprzedaż lub wykonywanie określonych usług przez firmę A, która wypracowała już swoją renomę, innej rozpoczynającej lub prowadzącej już samodzielną działalność gospodarczą firmie B.
Umowa franczyzy
Umowa pomiędzy franczyzobiorcą i franczyzodawcą może zawierać dowolne postanowienia spełniające oczekiwania obu stron, wypracowane w drodze wspólnych negocjacji. Jednak najważniejszy głos ma zawsze franczyzodawca. Jak każda umowa musi być stworzona zgodnie z przepisami prawa, zawierać określenie stron, wynagrodzenie i sposób jej rozwiązania. Niedozwolone jest stosowanie klauzul abuzywnych.
Główną ideą umowy franchisingu jest ochrona własności intelektualnej franczyzodawcy – podmiotu gospodarczego udzielającej prawa do korzystania z jego know-how czy znaku towarowego. O ochronie własności intelektualnej mogliście Państwo dowiedzieć się z mojego poprzedniego artykułu.
Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem?
Franczyza jest prostym sposobem na prowadzenie działalności gospodarczej, dlatego wybierana jest chętnie przez osoby rozpoczynające swój własny biznes – początkujących przedsiębiorców, bez większego kapitału i doświadczenia w konkretnej branży. Nie pozwoli jednak rozwinąć się osobom planującym biznes niestandardowy, lubiących swobodę i wolność w działaniu.
Franczyza plusy i minusy
Zarówno dla franczyzodawcy i jak i dla franczyzobiorcy działalność w modelu franczyzowym posiada wady i zalety.
1. plusy i minusy dla franczyzodawcy:
– rozwój marki,
– rosnąca sieć dystrybucji,
– oszczędność kadrowa,
– ryzyko nieuczciwych kontrahentów,
– nierzetelni franczyzobiorcy,
– ryzyko utraty marki i wizerunku
2. plusy i minusy dla franczyzobiorcy:
– małe nakłady finansowe na reklamę,
– klienci od początku działalności,
– możliwość korzystania z know-how,
– ochrona, wsparcie i szkolenia specjalistów z sieci franczyzowej,
– koszty opłat za udzieloną licencję,
– dostosowanie usług do wytycznych franczyzodawcy,
– ograniczenie samodzielności prowadzenia działalności,
– koszty utrzymania pracowników i lokalu.
Biorąc pod uwagę „ZA” i „PRZECIW” franchisingu, warto przed przystąpieniem do podpisania umowy przeanalizować jej zapisy wspólnie z kancelarią prawną.
Radcy prawni i adwokaci z KLG Kancelarii Prawnej w Gliwicach wskażą możliwe obszary ryzyka, a także przystąpią do negocjacji warunków kontraktu z franczyzodawcą. Dzięki naszej pomocy franczyzobiorcy będą mieli większe szanse na rozpoczęcie bezpiecznego biznesu.
Potrzebujesz pomocy prawnej, skontaktuj się z naszą Kancelarią tel. 32 307 00 45, 503 529 831.
Więcej o nas na: www.klgkancelaria.pl