W środę 25 marca rząd zaakceptował pakiet projektów ustaw dotyczących tzw. Tarczy Antykryzysowej, o której pisaliśmy w poprzednim artykule na naszym blogu.
Zostały one skierowane do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, w którym prace nad nimi rozpoczną się w piątek 27 marca. Jednak niezależnie od terminu finału tych prac, uchwalone ostatecznie rozwiązania mają mieć moc obowiązującą od 1 kwietnia 2020 roku.
Pakiet zwiera wiele rozwiązań, które mają pomóc przedsiębiorstwom i przedsiębiorcom przetrwać i wyjść z kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa COVID-19. Co jest oczywiste, największe zainteresowanie wzbudzają rozwiązania dotyczące płac, wynagrodzeń czy dochodów osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Jakie rozwiązania zostały przewidziane w projekcie Tarczy Antykryzysowej? W jaki sposób rząd planuje wesprzeć przedsiębiorcę?
Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule KLG Kancelarii, zapraszamy do lektury.
Pakiet dot. Tarczy Antykryzysowej ? rozwiązania zaakceptowane przez rząd.
W obliczu pandemii koronawirusa COVID-19 celem rządu jest ochrona miejsc pracy i zapewnienie bezpieczeństwa finansowego między innymi dla naszych firm. Według rządu, koszty związane z obecną sytuacją gospodarczą powinny być rozłożone pomiędzy sektor przedsiębiorstw, pracowników, system finansowy i sektor publiczny w sposób solidarny i adekwatny do możliwości, z dbałością o bezpieczeństwo wszystkich sfer życia społecznego i gospodarczego w Polsce. Ta mobilizacja finansowa jest bezpośrednią odpowiedzią rządu na trwającą pandemię koronawirusa COVID-19, która w bezwzględny sposób osłabiła polską gospodarkę, w tym wpływając na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw w obrocie gospodarczym. Wychodząc naprzeciw przeciwnościom, rząd przygotowuje tzw. Tarczę Antykryzysową, której założeniem ma być objęcie ochroną wszystkich stref, szeroko rozumianych jako biznesowe.
- Kwestia składek ZUS.
W założeniu dotyczącym składek ZUSowskich, państwo zdecydowało się, że na 3 miesiące przejmie opłacanie składek na ZUS za: 692 tys. mikrofirm (zgłoszonych jako płatnicy przed 29 lutego 2020 r.), które zatrudniają do 9 pracowników (chodzi o wszystkich pracowników takich przedsiębiorców). Rząd przewiduje też tę ulgę dla samo zatrudnionych, jeżeli prowadzili działalność gospodarczą przed 1 lutego 2020 roku i przychód z tej działalności, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany w lutym 2020 r. nie był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.
Skąd pochodzi wspomniane dofinansowanie?
Opisane wyżej dofinansowanie pochodzi z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dzięki temu pracodawcom spadną koszty osobowe o 35 procent. Rząd oszacował, że koszt tego rozwiązania dla finansów publicznych będzie wynosił około 3,4 mld zł miesięcznie przy 1,7 mln pracowników. W sumie daje to 10,2 mld zł za okres 3 miesięcy.
- Dofinansowanie zatrudnienia.
Ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pomoc przysługuje przedsiębiorcy w okresie, kiedy zaistniał przestój ekonomiczny lub wystąpiło obniżenie wymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych, muszą być spełnione następujące przesłanki:
1.spadek o nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 01.01. 2020 r., do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19, lub
- spadek nie mniej niż o 25 %, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 01.01. 2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
Następstwem koronawirusa COVID-19 jest spadek obrotów gospodarczych. W obliczu tej sytuacji pracodawca mógł obniżyć wymiar czasu pracy o 20 %, lecz nie więcej niż o 0,5 etatu z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Podczas tak obniżonego czasu pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ma obligację zastosować dofinansowanie pracodawcy do wysokości 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń. tj. 2 452,27 zł.
Świadczenie takie przysługiwać będzie przez łączny okres do 3 miesięcy od dnia podpisania umowy o wypłatę świadczeń, lecz ze względu na trwającą pandemię koronawirusa COVID-19, rząd w drodze rozporządzenia ma prawo przedłużyć ten okres uwzględniając trwanie stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemią, a także ze względu na wszystkie skutki związane z zaistniałą sytuacją.
Jak działa procedura wnioskodawcza?
Wnioski mogą być składane elektronicznie, są składane do Dyrektorów Wojewódzkich Urzędów Pracy.
- ?Uelastycznienie? czasu pracy.
Tarcza antykryzysowa przewiduje, że pracodawca, który został bezpośrednio dotknięty skutkami epidemii koronawirusa COVID-19 będzie mógł skrócić dobowy czas nieprzerwanego odpoczynku dla pracownika z obecnych 11 godzin do 8 (z gwarancją oddania pracownikowi równoważnego odpoczynku w okresie 8 tygodni), a tygodniowy czas takiego odpoczynku ? z 35 do 32 godzin. Pracodawca otrzymał także możliwość przedłużenia czasu pracy do 12 godzin w ciągu doby, lecz musi to się stać za porozumieniem ze związkami zawodowymi albo gdy nie ma związków z przedstawicielami pracowników. Okres rozliczeniowy także będzie mógł zostać przedłużony w tym wypadku do 12 miesięcy.
- Wstrzymanie nakładania kar za opóźnienia w przetargach publicznych.
Rząd zamierza wprowadzić mechanizm pozwalający na przedłużanie terminów realizacji zamówień publicznych. Pozwoli na to procedura zwalniająca z naliczania kar umownych za ? związane z epidemią ? opóźnienia w realizacji przetargów, lecz nienaliczenie kar umownych w tej procedurze nie będzie stanowić naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
W przypadku jakichkolwiek zamówień niezbędnych do walki z koronawirusem COVID-19 wprowadzony będzie specjalistyczny tryb, w oparciu o który nie trzeba będzie stosować prawa zamówień publicznych lub po prostu zastosowany zostanie przyspieszony tryb.
- Udogodnienia dla branży turystycznej.
Najważniejszą kwestią tarczy antykryzysowej w działaniu branży turystycznej jest wydłużenie terminu na odstąpienie lub rozwiązanie umowy o wycieczkę. Termin ten został przedłużony na 180 dni, po tym czasie klient otrzyma zwrot wpłat lub otrzyma voucher do wykorzystania w przyszłości, w przeciągu roku od dnia, w którym impreza turystyczna miała się odbyć.
- Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku?
Odpowiedź brzmi tak! Rząd w tarczy antykryzysowej umożliwia obliczenie zdolności kredytowej w oparciu o dane finansowe na koniec 2019 r. Towarzyszyć temu będą rekomendacje w zakresie sposobu liczenia rezerw na kredyty. Sektor bankowy zadeklarował gotowość do przedłużenia kredytów obrotowych przy zmianie regulacji. Rozwiązanie to umożliwia wydłużenie kredytów obrotowych o wartości ok. 150 mld zł dla sektora przedsiębiorstw.
- Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych.
Ze względu na wprowadzenie przez rząd możliwości obliczania zdolności kredytowej w oparciu o dane finansowe z końca roku 2019 sektor bankowy zadeklarował gotowość do przedłużenia kredytów obrotowych przy zmianie regulacji. Rozwiązanie to umożliwia wydłużenie kredytów obrotowych ? o wartości ok. 150 mld zł ? dla sektora przedsiębiorstw. Towarzyszyć temu będą rekomendacje w zakresie sposobu liczenia rezerw na kredyty.
- Przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dla obcokrajowców.
Na wstępie zapraszamy Państwa do lektury naszego poprzedniego artykułu na temat zatrudniania cudzoziemców na terenie Polski, który szeroko porusza regulacje prawne zezwalające na taki zabieg: http://blog.klgkancelaria.pl/zatrudnianie-cudzoziemcow/
Lecz w jaki sposób rząd zdecydował się rozwiązać problem zatrudniania cudzoziemców na terenie Polski w czasie pandemii koronawirusa COVID-19?
Odpowiedzią ustawodawcy jest:
- Wydłużenie wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców,
- Wydłużenie terminu składania wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych, przedłużenie wizy oraz przedłużenie pobytu w ramach ruchu bezwizowego, jeżeli wypadałby w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,
- Wydłużenie z mocy prawa okresów ważności zezwoleń na pobyt czasowy oraz wiz krajowych (do 30 dni od dnia odwołania tego stanu).
Wyszczególnione powyżej regulacje zostaną wprowadzone celem zachowania prawidłowości zatrudniania cudzoziemców w Polsce, zabieg ten pozwoli na utrzymanie kadry pracowniczej, w tym specjalistów w danych dziedzinach.
- Polityka drugiej szansy ? czym jest i po co powstała?
Najlepszym zobrazowaniem tej sytuacji, jest moment, kiedy przedsiębiorca znajdujący się w Centrum kryzysu makroekonomicznego zmuszony jest do restrukturyzacji. Zwłaszcza małe i średnie firmy mają problem ze skutecznym przejściem przez proces restrukturyzacji i wiele z nich kończy się upadłością lub likwidacją.
Dlatego możliwa będzie pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, które przechodzą proces restrukturyzacji spowodowany sytuacją ekonomiczną.
Jaki cel jest polityki drugiej szansy?
- Ułatwienie im ponownego startu działalności gospodarcze
- Zminimalizowanie przyszłych skutków gospodarczych pandemii
- Prolongaty i zmiany obligatoryjnych terminów zobowiązań, świadczeń oraz obowiązków gospodarczych:
- 1. Przesunięcie matrycy VAT z 1 kwietnia na 1 lipca 2020;
- Przesunięcie obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT dla dużych firm (deklaracja wraz z ewidencją) z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.;
- Przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca 2020 r.).
- Przesunięcie obowiązku utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w średnich przedsiębiorstwach na 1 października 2020 r.;
- Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) umowy pożyczki zawieranej do dnia 31 sierpnia 2020 r.
- Odroczenie do 13 lipca 2020 r. obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy);
- Wydłużenie terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 r.;
- Wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunek niezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego);
- Przesunięcie terminu wejścia w życie rozwiązań prawnych dot. zrównania pozycji prawnej drobnych przedsiębiorców i konsumentów z 1 czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021 r.;
- Odroczenie podatku do sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 r.;
- Możliwość odroczenia terminu wykonania badań urządzeń technicznych, z zachowaniem możliwości eksploatacji przez maksymalny okres kolejnych 6 miesięcy;
- Wydłużenie okresu sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r.
Jednocześnie pragniemy poinformować o prowadzonym cyklu wiadomości bieżących dotyczących rozwiązań rządowych wobec przedsiębiorców, ostatecznym kształcie Tarczy Antykryzysowej, a także wpływu regulacji na funkcjonowanie obywatela, których treści pojawiać się będą na naszym blogu.
W związku z nadzwyczajną sytuacją związaną z pandemią koronawirusa COVID-19 apelujemy o przestrzeganie wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz zachowanie ostrożności.
https://gis.gov.pl/kategoria/aktualnosci/