Jak w każdej organizacji, także i w fundacji rodzinnej (FR) obowiązkowo należy powołać organ „rządzący” wraz z osobami uprawnionymi do jej reprezentowania.
Ustawa o fundacji rodzinnej przewiduje aż trzy takie organy, z których jeden – fakultatywny to rada nadzorcza powoływany tylko wówczas, gdy liczba beneficjentów FR przekroczy 25 członków, a dwa naczelne to zarząd i zgromadzenie beneficjentów. W fundacji rodzinnej nie wyznacza się prokury.
Dzisiejszy wpis poświęcam tym dwóm obligatoryjnym organom.
Zarząd
W dużym stopniu przepisy nowej ustawy opierają się na znanych już regulacjach kodeksu spółek handlowych, dlatego przedsiębiorcom znane są te praktyki i określenie zadań dla zarządu nie powinno przysporzyć większych trudności.
W statucie fundator określa zasady, według których powołuje i odwołuje zarząd, długość jego kadencji oraz uprawnienia.
Członkiem zarządu musi być osoba fizyczna i niekarana. Warto nadmienić, że rolę tę pełnić może sam fundator, beneficjent oraz osoba zupełnie niezwiązana z fundacją.
Zadania zarządu w fundacji rodzinnej:
– reprezentowanie fundacji na zewnątrz;
– prowadzenie nadzoru nad prawidłowym działaniem fundacji;
– realizowanie wyznaczonych statutowo celów fundacji;
– nadzór nad zachowaniem płynności finansowej i wypłacalności fundacji;
– tworzenie, prowadzenie oraz aktualizacja listy beneficjentów;
– stały kontakt z beneficjentami;
– Informowanie beneficjentów o ich świadczeniach oraz spełnianie tych świadczeń.
Zgromadzenie beneficjentów
Podobnie jak zarząd, również zgromadzenie beneficjentów ustanawia fundator w statucie, przed założeniem fundacji.
Osoba będąca beneficjentem to taka osoba, która zgodnie ze statutem może otrzymywać świadczenia od fundacji rodzinnej. Nie każdy jednak beneficjent zasiądzie w składzie zgromadzenia beneficjentów. O tym, komu taki przywilej przypadnie w udziale, zdecyduje zarząd fundacji, o ile statut nie będzie stanowił inaczej.
Kompetencje zgromadzenia beneficjentów:
– rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych za poprzedni rok obrotowy;
– udzielanie członkom organów fundacji absolutorium z wykonywania przez nich obowiązków;
– podział lub pokrycie wyniku finansowego netto;
– wybór firmy audytorskiej dokonującej audytu zarządzania aktywami fundacji;
– rozwiązanie fundacji rodzinnej;
– podejmowanie uchwał o powoływaniu i odwoływaniu członków zarządu i rady nadzorczej (o ile działa w fundacji).
Duże zainteresowanie tworzeniem fundacji rodzinnych od kilku miesięcy sprawiło, że nasza kancelaria wyspecjalizowała się w tym zakresie. Zapraszamy właścicieli rodzinnych spółek na porady w tej kwestii.
Nasi radcy prawni przeanalizują Państwa potrzeby i pomogą w prawidłowym przygotowaniu się do procesu rejestracji fundacji rodzinnej.
W następnym wpisie ciąg dalszy o fundacjach rodzinnych.
www.klgkancelaria.pl tel. 32 307 00 45, 503 529 831, mail: klg@klgkancelaria.pl